Avtal för registrering
Var god läs nedanstående avtal och kryssa i rutan för att markera att du accepterar innehållet
Regler för cupen
Spelregler
Svenska Fotbollsförbundets regler för 11-, 9-, 7- och 5-mannafotboll. Fritt antal avbytare och spelare får användas. Samma spelare får spela i olika lag i sin förening under Drakcupen men dock inte i samma åldersklass. När det gäller 8-9 åriga lag så får endast lag från Medelpad och närliggande distrikt delta. De 8-9 åriga lagen spelar endast på lördagen. Från och med den 1 januari 2017 korar vi inte slutsegrare i cupen för spelare t.o.m. 12 år enl. SFFs nya riktlinjer.
Speltider
Starttider
Fredag 12:00
Lördag 08:00
Söndag 08:00
Sluttider är beroende av antal lag i klassen.
Vi räknar med att det är färdigspelat senast 20:00/speldag.
Måltider
Frukost serveras lör- och söndag på skolorna 06:00-08:30.
Lunch serveras fre-, lör- och söndag på de större spelplatserna 11:00-13:30.
Middag serveras fre- och lördag på de större spelplatserna 16:00-18:30.
Tävlingsform
Klass Planstorlek Bollstorlek Grupp/slutspel Final
Flickor 8/9år 5-manna 3 2x15 min
Flickor 10år 7-manna 4 2x15 min
Flickor 11år 7-manna 4 2x20 min
Flickor 12år 7-manna 4 2x20 min
Flickor 13år 9-manna 4 2x25 min 2x25 min
Flickor 14/15år 11-manna 4 2x25 min 2x25 min
Pojkar 8/9år 5-manna 3 2x15 min
Pojkar 10år 7-manna 4 2x15 min
Pojkar 11år 7-manna 4 2x20 min
Pojkar 12år 7-manna 4 2x20 min
Pojkar 13år 9-manna 5 2x25 min 2x25 min
Pojkar 14/15år 11-manna 5 2x25 min 2x25 min
Alla lag garanteras minst 4 matcher.
Lagens placering i gruppspelet, 13 år och uppåt, bestäms enligt följande:
1 Antal poäng
2 Målskillnad
3 Flest gjorda mål
4 Inbördes möten
5 Lottning
Slutspel
Vid oavgjort slutresultat tillämpas straffläggning 3 st/lag därefter en och en tills matchen är avgjord. Alla spelare i laget måste slå var sin straff innan någon spelare slår sin andra straff.
Spelarförteckning
Deltagande lag skall själva registrera sina spelare på Cupmanager senast torsdag före cupstart. Eventuella ändringar av spelartruppen måste meddelas till tävlingskansliet 30 minuter före lagets första match. För sen registrering d.v.s. mindre än 30 minuter innan första match innebär att laget förlorar matchen med 3-0 (se Walk over).
Dispenser
Tre överåriga (högst ett år) spelare får användas vid varje matchtillfälle, två utespelare samt en målvakt. Om det finns fler än tre överåriga på totalspelarförteckningen måste ny laguppställning lämnas till Tävlingssekretariatet eller till Drakcupens planvärdar senast 15 minuter före varje match. Övriga överåriga måste alltså lämnas utanför laguppställningen vid den aktuella matchen. Vid förfrågan ska överåriga spelare presenteras för domare och/eller motståndarledare.
Flickor får spela i pojkklasser.
Walk over
Lag som inte infinner sig på utsatt matchtid förlorar matchen med 3-0.
Motståndaren tilldöms 3 poäng och 3 – 0 i målskillnad.
Domare
Medelpads Fotbollsförbund tillsätter utbildade domare. Föreningsdomare kan förekomma i 5- och 7-manna klasserna.
Protester
Eventuella protester skall vara skriftligen inlämnade till tävlingskansliet 15 minuter efter avslutad match. Protestavgiften är 1000 kr som återlämnas om protesten godkännes. Protesten handlägges av en oberoende tävlingskommitté.
Planer/Omklädningsrum
Matcherna spelas på planer med konst eller naturgräs i Sundsvalls närområde. Vid dålig väderlek kan matcher komma att flyttas till grusplaner, avgöras med straffsparkar eller genom lottning.
Vi har begränsat antal omklädningsrum med dusch och vatten på varje matcharena
så snabba ombyten krävs.
Lottning
Lottningen görs senast två veckor före cupstart och presenteras därefter på Cupmanager.
Värmning
Ingen värmning på matchplanen är tillåten pga det tajta spelschemat. Värmning kan ske runt spelplanerna.
Tider och ordningsregler
Spelschemat i årets Drakcup är ganska snävt. För att spelschemat skall hålla är det mycket viktigt att varje lag håller sina utsatta matchtider.
Följ nedanstående regler:
Innan cupstart måste varje lag självt mata in spelar-
förteckningen i Cupmamager. Senast 30 minuter före match måste ev justeringar i spelarförteckningen meddelas till tävlingssekretariatet.
Senast 10 minuter före match skall laget befinna sig i direkt anslutning till planen.
Direkt då spelarna i matchen innan tackat för matchen, skall lagen i nästa match göra sig klara för spel.
Följ alltid funktionärens eller domarens riktlinjer.
Meddela sekretariatet när laget lämnar cupen för dagen, eller om laget ger sig av under en period. Det underlättar om vi behöver kontakta laget av någon anledning.
Vi uppskattar om alla hjälps åt att hålla rent runt matchplanerna och i omklädningsrummen. Tack!
Stöldrisk, försäkringar, ansvar mm.
Varje lagledare måste tillse att samtliga deltagare är försäkrade både på och utanför planen.
Drakcupen har inga kollektiva försäkringar som täcker skador, sjukdomar, stölder eller skadegörelse på enskild egendom.
Övrigt
Tävlingsledningen förbehåller sig rätten att göra eventuella ändringar beroende på deltagarantalet.
Vid fullbokade klasser tillämpas väntelista i anmälningsordning.
Förstnämnda laget i spelordningen räknas som hemmalag i fråga om matchdräkt.
Planhalva/start med bollen lottas av domaren strax före avspark.
Resultatavisering redovisas på respektive arena samt direkt på Cupmanager, hemsida och app.
Benskydd obligatoriskt på alla spelare.
Spelare som får rött kort blir automatiskt avstängd kommande match.
* Gula kort följer inte med till kommande matcher.
Priser
1:a pris Pokal samt medaljer
2:a pris Medaljer
Prisutdelningen sker direkt efter varje spelad final i respektive grupp.
Från och med den 1 januari 2017 får det inte koras slutsegrare i distriktstävlingar och cuper för spelare t.o.m. 12 år.